top of page
בלוגים

צדק בשידור חי

בפיגור של עשרות שנים מדינת ישראל הולכת בעקבות אמריקה ומשדרת בשידור ראשון בווידאו מבג"צ - LIVE שידורים ישירים מהיכל הצדק והמשפט בירושלים.

הדיון שצפיתי בו היה בנושא שמעסיק רבות את מערכת המשפט, ורשויות האכיפה - הרחבת סמכויות השב"כ. מה גרם למערכת המשפט לפתוח את שערייה לביקורת הציבור שיושב בבית. 

פיילוט שידורים חיים

הפרויקט הניסיוני יופעל תחילה באופן זמני ובמתכונת מצומצמת של הליכים נבחרים, בעלי עניין ציבורי מיוחד, המתקיימים בפני בג"ץ או בפני הרכב מורחב של שופטים, בהיקף של כעשרה שידורים ישירים בשנה הראשונה. 

בהודעת הנהלת בתי המשפט עוד נמסר כי לצורך ביצוע הפרויקט הוקם במהלך החודשים האחרונים חדר בקרה ושידור מעל אולם ג' בבית המשפט העליון. בחדר הוצבו ארון תקשורת עצמאי וכן שולחן בקרה הכולל פאנלים של שליטה, מסכי טלוויזיה ומערכת סאונד מתקדמת. חדר הבקרה ישלוט מרחוק בחמש מצלמות שהותקנו באולם ג' ויפיצו את השידור החי. כמו כן, נבנה חדר ייעודי עבור מתורגמן לשפת הסימנים הכולל מוניטור ורמקולים, וכן מצלמה נוספת שתצלם ותעביר את התרגום בזמן אמת. בשבועות האחרונים הושלמו בדיקות תקינות המערכת שנועדו לוודא שכל רכיביה מתפקדים כהלכה.

מה שמזכיר את היערכות ערוץ הכנסת לשידור חי מועדות ומישיבות המליאה. לעת עתה ישיבות הממשלה נותרו עדיין חסויות לצילום ותיעוד עיתונאים. 

חשוב לציין כי הבקשה לקיים את הדיון בשידור חי הייתה התארגנות של מספר גופים ובהם האגודה לזכויות האזרח, איגוד העיתונאים ועיתון גלובס. בדיון נתברר שמעבר לחשש הפרת הפרטיות מאזרחי ישראל שלא לצורך איום ממשי כפי שנעשה עד כה לטובת מעקבים אחר פעילות ביטחוניות. גם העיתונאים בהם כ-5000 במספר חוששים על הפרת חיסיון עיתונאי בשל חשיפת מקורות להדלפות ולחשיפת מחדלים שלא לציטוט.


לגזור ולשמור

עקרונות מפתח לניהול דיון מצולם


במסגרת הכשרות וסדנאות ליטיגציה לעורכי דין שאותם אני מעבירה בשגרה רגילה "הליטיגטור כפרפורמר"עקרונות יסוד להופעה בדיונים בבית המשפט ובפני התקשורת.


  • אחד הדברים החשובים מעבר להכנת הטקסט הכתוב והכנת הנקודות החשובות. אני ממליצה ליצור התאמה בין ההגשה לבין המסר המשפטי שאנו רוצים להעביר בבית המשפט ושייקלט על ידי השופט - והכי חשוב לשכנע בצדקת הגרסה של הלקוח שלנו. בית המשפט העליון דן בהרכבים החל משלושה ועד לתשעה בנושאים חשובים.


כאשר מדובר בצילום ישיר של הדיון לעיני כל - כאן מוטלת על הליטיגטור (עורך דין המופיע בערכאות דיוניות בבית המשפט) ועל כך כתבתי מאמר "איך נותנים מכת פתיחה בנאום משפטי".


בעת הנוכחית בוחנים את כניסתם של המצלמות לאולם בית המשפט שעד להיום יש איסור מוחלט לצלם את הדיון ואף להקליטו. ניתן להיות נוכח בהתאם לעקרון הפומביות למעט מקרים שבהם מתקיים חיסיון דיוני למשל בנושאים של דיני משפחה, בקשות של המוסד או השב"כ וכדומה.



המלצתי היא בעמידה מול מצלמה, להיות ער לניואסנים ולדקויות שנתפשות בעין העדשה. תחשבו שהמצלמה היא כמו רנטגן אמרה פעם שחקנית כלת פרס ישראל גילה אלמגור. אין צורך להפריז במחוות כפי ששחקן בתיאטרון מופיע.אני מוסיפה שבהופעה מול המצלמות יש להימנע ממחשבה בקול רם. זה יכול להיות למשל כאשר נשיאת בית המשפט העליון מהססת בקולה למשמע בקשה חוזרת של הפרקליטים כאשר הם מבקשים להשמיע שוב את דבריהם. אולי לזכות למנה נוספת של חסד. 


בתוך כל זאת מערכות משפטיות עוברות טלטלה ומשרדי פירמות סוגרים את משרדיהם ועוברים להעניק שירות ללקוחותיהם מהבתים. למעשה כל המשק עובר טלטלה. לקוחות רבים עוברים לסגירת משרדים פיזיים ולהגדרת עבודה ממערכות ביתיות. הלקוחות יקדימו את סדרי העדיפויות שלהם בצרכים התפעוליים והמשפטיים, ויתמקדו בנושאים של המשכיות עסקית ויתייעלו מקרים ועסקאות מסוימים עד שהאבק יתפזר. חלק מהנושאים והרגולציה ימשיכו לפעול בתנאי חוסר וודאות ומשבר.


הקידמה נושפת בעורפה של מערכת המשפט ומבקשת להכניס אותה אל תוך אוטובוס המסע הדיגיטלי. ככל הנראה הנושאים החדשים יקומו ויזדקקו להתייחסות מיידית. בתי משפט רבים יסגרו או יעברו לרמות של איוש חירום.



הופעתם בתקשורת של שופטים בזמן דיונים מגיעה יחד אם מכה רצינית להפחתה משמעותי של פעילות בית המשפט בשל נגיף הקורונה. עורכי דין ופירמות הורידו הילוך משמעותי בעבודתם. כבר ניתן לראות שמשרדי עורכי דין מצויים בתקופה של הידוק החגורות ויציאה למערך סגנון עבודה אחר שטרם הורגלו אליו. פירמות ומשרדי עורכי דין יאלצו לפעול במצב וירטואלי ויצריך היערכות תשתית ה-IT של חברות ושמירה על אבטחה והתקפות סייבר.



המשרדים יאלצו להתמודד עם אתגרים בתחום עבודת הצוות, התקשורת, פיקוח, דיווח הזמן ומגוון של בעיות פרודוקטיביות וניהול. הבסיס לכל אלה הוא הרגשות החזקים של חרדה ופחד מאנשים רבים, ומוסיף לחץ נפשי משמעותי שחווה כבר אנשי מקצוע משפטיים.


סימולציה מול מצלמה מאפשרת לעורכי דין לצלוח את הפחד מפני הופעה בבית המשפט קטע מצולם של הסדנה "הליטיגטור כפרפורמר" קישור להסבר אודות הסדנה



Archive
Search By Tags
אין עדיין תגים.
Follow Us
bottom of page